13.10.13











after reading Katherine Mansfield´s MISS BRILL
a honey cake became the saddest pastry out there to me
.
"On her way home she usually bought a slice of honey cake at the baker's. 
It was her Sunday treat. 
Sometimes there was an almond in her slice, sometimes not. 
It made a great difference. 
If there was an almond it was like carrying home a tiny present - a surprise - 
something that might very well not have been there. 
She hurried on the almond Sundays and struck the match for the kettle in quite a dashing way. "
.
Maira Kalman´s THE PRINCIPLES OF UNCERTAINTY made it a happy cake again
.
"There is nothing illusory in this tiny heaven.
I am silent with gratitude.
I will go and bake a honey cake
and that´s all."
.
the recipe is even included in her book
but since it was too sweet for me
i came up with my own version
.
OLIVE OIL HONEY CAKE

2 eggs, beaten
add 100 ml honey + 60 ml olive oil
mix in 200g spelt flour + 1tsp baking soda + cinnamon and other spices as you like
add about 100ml very strong tea
until you have a fine dough
now you can put in some chopped up apples, nuts, raisins...

pour into a loaf pan - bottom lined (awesome trick)
i don´t recommend bundt pans
my cakes were to sticky to come out again in one piece

to make everybody´s Sunday an almond Sunday stud the cake tighly with almonds

bake about 45 min at 175 degrees celsius
.
.
this one takes ages...
.
and here´s an other treat for you:
i helped my sister and her boyfriend put up a blog
to show their work
(they´re lucky to be friends with a superb image editor as you can see
this is an underrated art)
.
a nice ARTICLE about WSAKE in our local newspaper







20 Kommentare:

  1. I love hony cake... sounds wonderful

    guess we need a giggle pendant

    AntwortenLöschen
  2. Antworten
    1. thank you - it´s mostly left over wool from my grandmother, well, the blue one i got myself:)

      Löschen
    2. It's the blue that pulls it all together so perfectly.

      Löschen
  3. Anna!
    Das ist ja ein Zufall! Can you read my mind?
    Ich habe gestern ungefähr eine Stunde nach einem Honigkuchenrezept gesucht, das ich mal hatte und gerne heute backen wollte. Erfolglos und auch im Internet gab es nicht so das Richtige.
    Kannst du dir vorstellen, wie zufrieden du mich machst? Ich werde ihn dann nächsten Sonntag testen.
    Marleen

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ha... dann liegt der wohl in der luft, der honigkuchen...
      leider kommt meiner nicht an meinen traum ran:
      das eingeschweißte model aus london von marks & spencer
      klingt komisch, war aber so wunderbar, genau richtig trocken und gewürzt

      wenn du also noch was findest, gib bescheid!

      Löschen
    2. haha,
      wie lustig!
      und ich hatte gerade gestern den gedanken 'ein honigkuchen im herbst wäre doch einmal was schönes'

      d a n k e dir, liebste anna!

      Löschen
    3. die blütenpollen!
      die bilder . so schön!

      Löschen
    4. ähm.. ich oute mich ebenso... habe früher die eingeschweißte Version geliebt. Gab es immer bei meiner Großmutter. Getoastet mit ordentlich Butter drauf.
      Und nun?

      Löschen
    5. weitertesten? unseren eigenen dörren und dann einschweißen? ideen?!
      auf die suche nach dem perfekten honigkuchen!

      Löschen
  4. gut sein. da freut sich die malerin in mir.
    und ich werde für deine honey cake-version gehen.
    so nett, die pressewsakewerkstatteinblicke.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ja, nett sind sie:)
      das hast du recht...
      ich richte es der schwester aus!

      Löschen
  5. Allein schon der Gedanke an Honigkuchen lässt mich strahlen wie das gleichnamige Pferd.

    AntwortenLöschen
  6. zugemandelt statt zugemantelt.
    das ist doch ein schönes bild :)

    AntwortenLöschen
  7. Quilts sind toll, ich wollte schon lange mal einen machen, gerade bin ich (ich weniger) mit meiner Mutter an einem mit gehäkelten Quadraten dabei. :)

    AntwortenLöschen